50 Years Since the Coup D’état: Memory, Memorials, and Museums as Ways of Meeting the Past

Authors

Download

Abstract

The article addresses memory and justice 50 years after the coup d’état in Chile, highlighting the importance of remembering and analyzing the past to understand the present and avoid the repetition of violence. Memory is seen as a process of reconstruction and creation that gives meaning to past experiences, guiding present action. The relationship between memory and history is explored, questioning the dichotomy between them and emphasizing the need to include the excluded in the historical narrative. The article also points out that there is no identity without memory, as it ensures permanence over time and contributes to the construction of a coherent narrative. Additionally, the value of first-person testimony is discussed to build an official truth and prevent the discourse of rights from becoming a historical abstraction. Finally, the importance of memorials and museums as spaces to remember and reflect on past violence is highlighted.

Keywords:

memory , justice , memorial , identity , testimony

References

Arendt, H. (2005). La condición humana. Paidós.

Benjamin, W. (2007). Conceptos de filosofía de la historia. Terramar.

Bergson, H. (1977). Memoria y vida. Textos escogidos por Gilles Deleuze. Alianza Editorial.

___. (2006). Materia y memoria. Ensayo sobre la relación del cuerpo con el espíritu. Cactus.

Butler, J. (2020). Sin miedo. Formas de resistencia a la violencia de hoy. Taurus.

Calderón, G. (2010). Villa. Obra de teatro.

Calveiro, P- (2006). Los usos políticos de la memoria. CLACSO.

Cornejo, M., Rojas, R., Buzonni, M. E., Mendoza, F., Concha, M. y Ca-bach, C. (2007). Prisión política y tortura: desde las intervenciones psicosociales a las políticas de reparación. Persona y Sociedad, 1, 59-81.

Echeverría, B. (2010). Definición de cultura. FCE.

___. (2017). Vuelta de siglo, ensayos críticos. Monteávila.

Feierstein, D. (2012). Memorias y representaciones. Sobre la elaboración del genocidio. FCE.

Ginzburg, C. (1994). Microhistoria: dos o tres cosas que sé de ella. En El hilo y las huellas. Lo verdadero, lo falso, lo ficticio. FCE.

___. (2000). Ojazos de madera. Nueve reflexiones sobre la distancia. Península.

___. (1992). El juez y el historiador. Anaya-Mario Muchnick.

Habermas, J. (2010). El discurso filosófico de la modernidad. Katz.

Halbwachs, M. (1968). La mémoire collective. PUF.

Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. FCE.

Lira, E. (2011). Verdad, reparación y justicia: el pasado que sigue vivo en el presente. En Instituto Interamericano de Derechos Humanos (Ed.), Contribución a las políticas de verdad, justicia y reparación a las democracias en América Latina (pp. 85-127). Publicaciones del Instituto Interamericano de Derechos Humanos.

López, C.; Seiz, D.; y Gurpegui, J. (2008). Para una filosofía de la memoria. Entrevista al profesor Reyes Mate. Con-Ciencia Social, 12, 101-120.

Löwy, M. (2020) Walter Benjamin: aviso de incendio. Una lectura de las tesis “Sobre el concepto de historia”. FCE.

Reyes Mate, M. (2006). Medianoche en la historia. Comentarios a las tesis de Walter Benjamin “Sobre el concepto de historia”. Trotta.

___. (2013). Testimonio, verdad y justicia. Digital.CSIC. https://digital.csic.es/bitstream/10261/274549/1/Testimonio_verdad_justicia.pdf

Ricoeur, P. (2006a). Caminos del reconocimiento. FCE.

___. (2006b). Sí mismo como otro. Siglo XXI.

___. (2010). La memoria, la historia, el olvido. Trotta.

Said, E. (1996). Representaciones del intelectual. Paidós.

Rojas, S. (2023). El asco y el grito. La violencia más acá de la representación. Paidós.

Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado: cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Siglo XXI.

Stavrakakis, Y. (2010). La izquierda lacaniana. FCE.