By means of a documentary research conducted at Institut de la Mémoire Contemporaine (IMEC), this study aims to develop an implicit theory of modernity within Badiou’s thought. Nevertheless, by drawing upon the scattered references throughout the author’s work—particularly in the First Manifesto—this analysis will establish a connection between the notes and texts found in this collection with other relevant sources. The objective of constructing such a framework is not merely to adopt a position on the pro- or postmodern debate but rather to elucidate a conception of philosophy in which the systematic interplay between event, subject, truth, and ontology becomes manifest. In this sense, Badiou’s engagement with the history of philosophy not only offers a potential definition of thought but also reconfigures its relationship with modern tradition.
Althusser, L. (2005). Du matérialisme aléatoire. Revista Multitudes, 21(2), pp.179-194. https://shs.cairn.info/revue-multitudes-2005-2-page-179?lang=fr.
Aristóteles. (1989). Política. J. Marías y M. Araujo (Eds.). Centro de Estudios Constitucionales.
Badiou, A. (1982). Théorie du sujet. Seuil.
___. (1985). Peut-on Penser la politique ? Seuil.
___. (Circa 1988). La procédure générique (IMEC 920 BAD 13-3).
___. (Circa 1988). La dé-liáison (IMEC 1043 COL).
___. (1988). Être et événement. Seuil.
___. (1989). Manifeste pour la philosophie. Seuil.
___. (1991). Le siècle. La Tour d’Aigues.
___. (1998a). Petit Manuel d’inesthétique. Seuil.
___. (1998b). Abrégé de métapolitique. Seuil.
___. (1998c). Court traité d’ontologie transitoire. Seuil.
___. (2004). Séminaire Images des temps présent - Qu’est-ce que vivre? http://www. entretemps.asso.fr/Badiou/03-04.htm#_ftnref1.
___. (2006). Logiques des mondes. Seuil.
___. (2008). Petit panthéon portatif. La Fabrique.
___. (2009a). L’hypothèse communiste. Lignes.
___. (2009b). Second manifeste pour la philosophie. Fayard.
___. (2010). Du cinéma comme emblème démocratique. En Cinéma (pp. XX-XX). Nova.
___. (2012). L’aventure de la philosophie française. Lignes.
___. (2013). Théorie du sujet. Seuil.
___. (2016a). Le Séminaire – L’Infini : Aristote, Spinoza, Hegel. Fayard.
___. (2016b). Le Séminaire - L’Un: Descartes, Platon, Kant. Fayard.
___. (2016c). Que pense le poème? Nous.
___. (2016d). Qu’est-ce que j’entends par Marxisme? Les Propédeutiques.
___. (2017). Le Séminaire - Vérité et sujet. Fayard. Badiou, A. y Balmès, F. (1976). De l’idéologie. Maspero.
Badiou, A. y Nancy, J.-L. (2017). La Tradition allemande dans la philosophie. Lignes.
Chauí, M. (2001). Espinosa – uma filosofia da liberdade. Moderna.
Collazo, C. (2023). La herencia es irrenunciable. Doble Ciencia.
Deleuze, G. (2002). À quoi reconnaît-on le structuralisme? En L’île déserte et autres textes (1953-1974) (pp. 238-269). Minuit.
Derrida, J. (1967). De la grammatologie. Seuil.
Descartes, R. (2010). El discurso del método. FGS.
Foucault, M. (1970). Theatrum Philosophicum. Critique, (282), 885-908.
___. (1984). Qu’est-ce que les Lumières? En Dits et Écrits IV (pp. 562-578). Gallimard.
___. (2008). Les mots et les choses. Gallimard.
Galilei, G. (1995). Diálogo sobre los dos máximos sistemas del mundo ptolemaico y copernicano. Alianza.
Habermas, J. (1992). Teoría de la acción comunicativa II. Taurus.
___. (1993). El discurso filosófico de la modernidad. Taurus.
Hegel, G. W. F. (1971). Fenomenología del espíritu. FCE.
___. (1987). El más antiguo programa del idealismo alemán. En Fragmentos para una teoría romántica del arte (pp. 229-231). Tecnos.
___. (2011). Ciencia de la lógica. I – La lógica objetiva. 1 – El ser. Abada.
___. (2015). Ciencia de la lógica. II – La lógica subjetiva. 3 – La doctrina del concepto. Abada
Heidegger, M. (2016). Identidad y diferencia. Revista de Filosofía, 13(1), 81-93.
Horkheimer, M. (1974). Les débuts de la philosophie bourgeoise de l’histoire. Payot.
Kant, E. (2004). Respuesta a la pregunta ¿qué es la ilustración?. En Filosofía de la historia (pp. 33-40). Terramar.
Koselleck, Reinhart (1993). Futuro pasado. Paidós.
Lacan, J. (1974). Le séminaire XXII - R.S.I. Revue Ornicar.
Madarasz, N. (2011). O Múltiplo sem um. Ideias e Letras.
Maquiavelo, N. (1965). El príncipe. En Obras (pp. 93-240). Vergara.
Marx, K. (2010). El capital. Tomo I. Libro1. Proceso de producción del capital. LOM.
Rancière, J. (2018). Les temps modernes. La Fabrique.
Spinoza, B. (1980). Ética. Orbis.
Weber, M. (1991). La ética protestante. Premia.