Thinking the time experience of confinement with Lévinas and mMaldiney

Authors

  • Claudia Gutiérrez Olivares Universidad de Chile
  • Bryan Zúñiga Iturra Universidad de Chile

Abstract

During the last years our daily life has been affected by a long experience of confinement, due to COVID-19. But is the experience of confinement really new? The main aim of this text is to examine the link between temporality and confinement, in light of the experiences of suffering and melancholic depression described by Lévinas and Maldiney. Thus, we will show that both experiences involve the loss of the transcendence’s time that invites to ask if the existential confinement limits its meaning in its purely spatial definition.

Keywords:

time, confinement, phenomenology, suffering, depression

Author Biographies

Claudia Gutiérrez Olivares, Universidad de Chile

Universidad de Chile
clgutierrez@uchile.cl

Bryan Zúñiga Iturra, Universidad de Chile

Universidad de Chile
bryan.zuniga@ug.uchile.cl

References

Abensour, Miguel (2021). Lévinas. París: Sens & Tonka.

____ (2013), L’homme est un animal utopique. París: Sens & Tonka.

____ (1991), “Penser l’utopie autrement”, en Emmanuel Lévinas. Cahier de L’Herne. París: L’Herne.

Bégout, Bruce (2020), Le concept d’ambiance. París: Seuil.

Binswanger, Ludwig (1973), Introduction à l’analyse existentielle. Paris: Puf.

____ (1987), Mélancolie et manie: études phénoménologiques. Paris: Puf.

Bouderlique, Joël (2017), “Rencontre et éveil à soi”, henrimaldiney.org, https://www.henri-maldiney.org/sites/default/files/imce/rencontre_et_eveil_a_soi.def.pdf

Cabestan, Philippe (2021), Tomber malade, devenir fou. Essai de phénoménologie existentielle. París: Vrin.

Gély, Raphaël (2014), “Entre immobilité, pesanteur et mouvement. La danse originaire du corps. Straus, Maldiney, Merleau-Ponty”, www.academia.edu.

Gutiérrez, Claudia y Castro, Borja (2018), “El método del asedio: sentido y pensamiento en Lévinas y Deleuze”, Hybris Revista de Filosofía 9/2: 39-67.

Husserl, Edmund (2002), Lecciones de fenomenología de la conciencia interna del tiempo. Madrid: Trotta.

Jacquet, Frédéric (2016), “Du sens du sentir: figures de l’être. Maldiney et MerleauPonty”, Philosophie 130: 72-93.

Leibovici, Martini (2013), “Liberté justifiée et juste pluralité”, en Mylène BotbolBaum y Anne-Marie Roviello (dir.). Arrachement et évasion: Lévinas et Arendt face à l’histoire. París: Vrin.

Leoni, Federico (2021), “El fantasma de Aristóteles. Lugares y juegos de la transpasibilidad”, en De la transpasibilidad: Henri Maldiney ante el acontecimiento de existir. Buenos Aires: SB; pp. 111-122.

Lévinas, Emmanuel (1982), De l’évasion. París: Fata Morgana.

____ (1983), Le temps et l’autre. París: PUF

____ (1990), Totalité et Infini. Essai sur l’extériorité. París: Le livre de poche.

____ (1991a), Entre nous. Essais sur le penser-à-l’autre. París: Grasset.

____ (1991b), De l’existence à l’existant. París: Vrin.

____ (1993), Dieu, la mort et le temps. París: Grasset.

____ (1995a), De otro modo que ser o más allá de la esencia. Salamanca: Sígueme.

____ (1995b), De dios que viene a la idea. Madrid: Caparrós.

____ (2001), En découvrant l’existence avec Husserl et Heidegger. París: Vrin.

Maldiney, Henri (2007), Penser l´homme et la folie. Grenoble: Millon.

____ (2000), “Flesh and verb in the Philosophy of Merleau-Ponty”, en MerleauPonty’s notion of flesh. Nueva York: SUNY; pp. 51-75

Mena, Patricio (2018), “Pathos y Phainomenon. El acontecimiento como fenómeno insigne y la aventura de su recepción”, en ¿Hacia las cosas mismas? Discusiones en torno a la problemática claridad del fenómeno. Temuco: Ediciones Universidad de la Frontera; 217-255

Mercado, Martín (2021), Fenomenología de la enfermedad y persona encarnada. Ensayo filosófico sobre el sujeto de la enfermedad en el contexto de la pandemia COVID-19. Cochabamba: ICBA Cochabamba.

Merleau-Ponty, Maurice (1979). Le visible et l’invisible. París: Gallimard.

Pereira, Penélope y Zúñiga, Bryan (2020), “Sentido de agencia y sus disrupciones en la depresión. Una perspectiva interdisciplinar”, Límite. Revista de Filosofía y Psicología 15/8: 1-12.

Porée, Jérôme (2002), “L’épreuve du temps: Souffrance et maintien de la personne”, Sociétés 76: 17-32.

____ (1997), “Souffrance et temps. Esquisse phénoménologique”, Revue Philosophique de Louvain. Quatrième série 95/1: 103-129.

Ramírez, Mario T. (2008), La filosofía del quiasmo. Introducción al pensamiento de Merleau-Ponty. México: FCE.

Richir, Marc (2020), “Fenomenología y psiquiatría: de una división interna a la Stimmung”. Eikasia. Revista de filosofía 95: 17-48.

Ricœur, Paul (2008), La memoria, la historia y el olvido. Buenos Aires: FCE.

____ (1992), “La souffrance n’est pas la douleur”, en línea: http://www.moteurline.apf.asso.fr/IMG/pdfLa_souffrance_n_est_pas_la_douleur.pdf

Rojas, Manuel (1974), Obras escogidas. Tomo 1. Santiago: Zig-Zag.

Romano, Claude (2016), El acontecimiento y el mundo. Buenos Aires: Biblos.

Zúñiga, Bryan (en prensa), “La transpasibilidad como encierro y apertura existencial. Henri Maldiney: una fenomenología de la vulnerabilidad”. Artículo aceptado en Resonancias. Revista de Filosofía.